Marca
poștală militează pentru o planetă verde Protejarea mediului înconjurător este una dintre cele
mai arzătoare
probleme ale zilelor noastre, un subiect aflat pe agenda a numeroase organizații și instituții mondiale, pentru a cărui soluționare este nevoie de un efort colectiv la nivel global.
Conservarea
mediului înconjurător este imperios necesară pentru o viață adecvată a omului pe Pământ, iar acțiunile care previn și înlătură semnele clare de îmbolnăvire ale planetei (subțierea stratului de ozon, încălzirea globală, ploile acide, poluarea solului, apelor și aerului etc.) sunt absolut indispensabile.
Obligația de a atinge aceste obiective nu este una individuală, ci mai ales colectivă, întrucât atât omul,
cât și autoritățile
și instituțiile locale, județene, naționale și internaționale trebuie să conștientizeze necesitatea și importanța adoptării unui comportament
responsabil față de mediul înconjurător. Ritmul accelerat de
degradare a Pământului
impune măsuri
practice, nu teoretice, iar o promovare pe
scară largă a acestui subiect
înseamnă un
număr mai
mare de pași în direcția bună.
'Gândește verde!' este sloganul unei astfel de acțiuni care militează pentru protejarea naturii și vine ca inițiativă
a PostEurop, organismul care reprezintă furnizorii europeni de servicii poștale publice. În
contextul aniversării a 60 de ani de la primele emisiuni de timbre EUROPA, PostEurop a
organizat un concurs internațional de design pe tema
'Think Green!' ('Gândește verde!'), aceasta
fiind și tematica emisiunii Europa 2016.
Țările membre, printre
care și România, reproduc desenul câștigător
al concursului, ce aparține unui artist cipriot,
și adaugă opțional o creație proprie, în temă și stilul impuse. Astfel,
Romfilatelia emite două mărci
poștale Europa 2016, 'Gândește verde!',
care pot fi achiziționate începând de
miercuri, 4 mai a.c., de la magazinele Romfilatelia din București, Bacău, Brașov, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara.
Desenul
propus ca design comun pentru toate țările europene este
prezentat pe timbrul cu valoarea
nominală de
12 lei, iar cel de-al doilea timbru, având valoarea nominală de 5 lei, este creat de
un artist român, fiind o prelungire a peisajului inițial, de data aceasta cu specific românesc. Elementele de pe timbrul
propus de Cipru se regăsesc și în peisajul românesc, completând armonios seria.
Centralele eoliene, copacii în același stil grafic,
biciclistul și casele sunt preluate și în cel de-al doilea timbru, dar poartă bineînțeles
o amprentă
cu accent național, cum sunt casele
care aici apar prezentate ca niște cule oltenești.
Dacă peisajul din timbrul câștigător
te duce cu gândul la o așezare cu caracter urban,
cel din timbrul național este identificat
ca fiind autentic românesc, idee sugerată și prin prezența stilizată a Sfinxului, ca imagine a
simbiozei dintre natură și om, dar și prin reprezentarea covorului oltenesc de frunze , care este un binecunoscut motiv
popular românesc.
Ambele
mărci poștale reprezintă cu succes tematica aleasă și sugerează conceptul de conservare
a mediului înconjurător atât prin imaginea grafică, cât și prin cromatica aleasă, verdele fiind culoarea naturii, a vieții și a sănătății. Ștampila 'prima zi'
aplicată în
clar cu folio verde și înfățișând un arbore, din nou
un simbol al vieții, al legăturii dintre pământ și bolta cerească, susține și completează armonios tematica
proiectului filatelic.
Cele
două timbre
ale emisiunii Europa 2016, 'Gândește verde!' sunt
completate de un plic prima zi, iar ca forme de machetare au fost folosite
coala de 32 de timbre, minicoala de 6
timbre și blocul de 4 timbre (2 modele).
Romfilatelia
invită
publicul să
adopte sloganul 'Gândește verde!' în activitățile zilnice, orice contribuție și interes arătate mediului înconjurător și protejării acestuia
concretizându-se în rezultate pozitive și schimbări în bine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu